Гість
Свободи: Анатолій Гриценко, народний депутат, голова парламентського
Комітету з питань національної безпеки і оборони, очільник ВГО
«Громадянська позиція», екс-міністр оборони України
(Скорочена версія. Повну версію «Вечірньої Свободи» слухайте в аудіозапису) Інна
Кузнецова: З ким Ви як можливий кандидат в президенти України, з якими
політичними силами готові об’єднатися, щоб боротися за результат,
боротися проти узурпації влади, яку пропонують нам зараз, як здається?
Анатолій Гриценко: Зараз
на порядку денному набагато більш гостро стоїть питання не
президентських виборів, бо взагалі вони можуть бути під сумнівом, а
питання, чи буде в нас збережене право народу, яке визначене чинною
Конституцією, на обрання Президента України шляхом всенародних виборів.
Тому що ті плани, які виплеснулися в ЗМІ, які толком ніхто не
заперечив, свідчать про те, що замість коаліції для вирішення
економічних питань може бути створена не коаліція, а хунта, яка забере
це право у людей, більше того може подовжити незаконно собі
повноваження, тобто вкрасти ще рік-два для своєї діяльності поза межами
закону. Оце неприпустимо.
- Ви кажете, що ніхто не
заперечив. Ми щойно чули у випуску новин, як прем’єр-міністр Юлія
Тимошенко говорила про те, що коаліція потрібна заради фінансової
стабілізації.
- Немає
питань. Я у вашій студії і рік тому говорив, що таку коаліцію треба
було б створити, тому що дійсно криза – це серйозний виклик.
Якщо
б були рік тому готові дві політичні сили БЮТ і Партія регіонів
серйозно працювати на економіку, вони вже рік працювали б. А зараз це
більше схоже на таке передвиборне працевлаштування кількох партійних
вождів.
Я думаю, що тестом, якщо така коаліція буде створена,
будуть дві речі. Перше – це склад уряду. Ми зразу побачимо чого від
нього очікувати, чи це прийшли серйозні міністри працювати і формувати
політику, чи це люди сіли просто на фінансові, на матеріалі потоки.
І
другий тест буде, чи будуть вони чіпати чи не будуть чіпати Конституцію
саме через призму негативних змін до цієї Конституції.
Я їх
назву три, які вже в повітрі. Перше – це вкрасти у людей право обирати
главу держави, президента. Друге – це вкрасти собі рік, два чи скільки
там захочуть додаткових повноважень. І третє – це вкрасти у депутата,
якого обирає народ, право бути самостійною людиною і змусити його
голосувати тільки так, як скаже йому партійний вождь, впровадивши
жорсткий імперативний мандат.
От ці тести ми побачимо.
- Якщо ми це побачимо, тоді це вже буде, що називається, пізно?
- Слава Богу, процедура внесення змін до Конституції передбачає перше голосування, потім КСУ, потім друге голосування.
Свого
часу президент Кучма пробував тоді за підтримки Медведчука впровадити
зміни до Конституції в 2004 році, а потім завершилося несподіванкою –
не вийшло 300 голосів.
Тобто, є варіанти.
-
Між тим Ви самі є автором законопроекту змін до Конституції. Ви її
назвали «Конституцією порядку». Хоча це не такі глобальні зміни. Це
проект змін до Конституції, який передбачає зміни до двох статей: до 76
і 161. Так?
- Ні, там багато, близько сотні статей. Насправді це серйозні зміни.
Але я хотів би відзначити принципову різницю між тим, що робив я як Гриценко, як депутат, і між тим, що роблять зараз.
Зміни,
які були підготовлені, я оприлюднив їх в січні цього року, видав
відповідно кілька тисяч примірників, роздав кожному депутатові,
розіслав ЗМІ, переконую людей публічно, обговорюю це питання разом з
Асоціацією правників в усіх регіонах. Тобто, робиться це відкрито.
Хтось поділяє, хтось частково поділяє.
А те, що роблять Партія регіонів і БЮТ, це робиться під килимом.
- А Ви не могли це зареєструвати як законопроект?
- Справа
в тому, щоб зареєструвати, це треба мати відповідну кількість народних
депутатів. Я не маю такої кількості, тому я запропонував на розгляд.
- Я через те запитала у Вас відразу стосовно об’єднання, з ким Ви були б готові об’єднуватися?
Анатолій
Гриценко: Я об’єднався б з усіма, хто поділяє підхід до сильної,
ефективної виконавчої влади на чолі особисто з президентом, якого
обирає народ, який з другого дня сам утворює, сам очолює уряд і
відповідає за те, що він обіцяв чи обіцяла.
- Я
об’єднався б з усіма, хто поділяє підхід до сильної, ефективної
виконавчої влади на чолі особисто з президентом, якого обирає народ,
який з другого дня сам утворює, сам очолює уряд і відповідає за те, що
він обіцяв чи обіцяла. Отоді це буде реально, це буде ефективно, це
дозволить долати кризу.
А те, що буде в парламенті створений
підкилимно такий собі тераріум політичних сил, тоді це буде дуже велика
проблема. Тому що ви знаєте, я спілкуюся з депутатами і з БЮТ, і з
Партії регіонів, і ніхто з них не знає по суті, про що домовляються їх
партійні лідери разом з Медведчуком.
Добрі справи робляться відкрито, а коли от робиться під килимом, то вже відразу виникає якась підозра.
Я
хочу нагадати, що Конституція – це суспільний договір, це договір всіх
громадян, які формують суспільство. І не можна цей догорів вкинути
зранку і швиденько за нього голосувати, навіть не обговоривши.
Анатолій
Гриценко: Я спілкуюся з депутатами і з БЮТ, і з Партії регіонів, і
ніхто з них не знає по суті, про що домовляються їх партійні лідери
разом з Медведчуком.
Я, наприклад, не поділяю більшість
положень, які викладені в проекті Конституції «від Ющенка». Але він
зробив це – оприлюднив. Так само, як і я. Можна критикувати, можна
обговорювати, можна підтримувати. А проекту БЮТ і Партії регіонів ми не
бачили. Можливо, Ви бачили. Я не знаю.
- На жаль, і я не бачила, хоча дуже багато чула про це.
- Я теж чув. І те, що чув, то це якраз і викликає багато тривоги.
-
Ми ставили одному з ваших попередників на посаді міністра оборони
Євгену Марчуку кілька днів тому у цій студії питання стосовно того, що
він вважає найбільшою небезпекою для національної безпеки України. Ось
що він сказав:
Євген Марчук:
Найсерйозніша небезпека в України – це корупція, вона підриває
авторитет до фундаментальних владних інституцій. При чому перш за все
судова. Це корупція і у владних адміністративних органах, окрім
судової, і в правоохоронних органах, і в тих, які дають різного роду
дозволи, ліцензії.
Це все настільки роз’їдає довіру до влади,
що ніякі іноземні армії сьогодні не несуть в собі навіть потенційної
такої загрози, яку акумулює і концентрує в собі це явище. Найстрашніше,
коли люди не просто не вірять, не довіряють владі.
- Погоджуєтеся чи щось додасте?
- Я
додам. Я підтримую те, що корупція – це вже проблема і загроза
національній безпеці набагато більше, ніж будь-які зовнішні загрози. Це
факт. І саме тому пропонував жорсткі рішення, які підтримував парламент
щодо пожиттєвого покарання якщо хабар в 10 тисяч доларів і більше бере
суддя, прокурор чи слідчий.
Анатолій
Гриценко: Влада як така зруйнована. Немає кому приймати вчасно рішення,
а навіть ті рішення, які приймаються, не виконуються. Оце є найбільша
проблема.
Але є й ширша проблема. І, мабуть, її Євген
Кирилович не заперечував би. Це неефективність системи державної влади.
Влада як така зруйнована. Немає кому приймати вчасно рішення, а навіть
ті рішення, які приймаються, не виконуються. Оце є найбільша проблема.
А корупція тільки складова цієї проблеми. - Сьогодні якраз стосовно корупції Україну й визнали в передовиках по корупції. 4,3 бали ми отримали.
- Ми й без них знаємо, наскільки це насправді…
Я
зустрічаюся з людьми в самих різних аудиторіях і в місті, і в селі і
задаю одне риторичне питання, зарання знаючи насправді відповідь, так
як і Ви: «Чи є в цій аудиторії хтось, хто вірить, що можна піти в наш
суд і без грошей захистити свої права?» Як правило, жоден не піднімає
руку або, буває, одна-дві серед молодих людей, які ще є оптимістами.
Анатолій
Гриценко: Я як міністр оборони ходив в суд, пробував захищати права
солдата, офіцера або підприємства Міноборони і програвав, тому що хтось
купував, а я приходив з паперами.
Але я кажу: я як
міністр оборони ходив в суд, пробував захищати права солдата, офіцера
або підприємства Міноборони і програвав, тому що хтось купував, а я
приходив з паперами.
- А як з Вашим законопроектом, який під номером 4505 стосовно протидії корупції? -
Прийнятий документ 21 травня. 364 голоси «за». Зараз він на підписі у
президента. Якщо він вступить в дію, то тоді нові колядники-зваричі вже
сидітимуть за ґратами пожиттєво.
Тобто,
якщо вони взяли хабар у 10 тисяч доларів і більше і прийняли незаконне
судове рішення, наприклад, вбивцю випустили, а посадили того, хто не
вбивав, або того, хто вкрав мільярд, випустили, а посадили замість
нього того, хто вкрав велосипед чи барана, отоді насправді вони повинні
будуть визнати: життя для них закінчилося. Їх ніхто не буде вбивати,
але будуть сидіти по життєво…
- В одному з зовсім
недавніх інтерв’ю Вис казали про те, що команда Юрія Єханурова, яка
прийшла з ФДМУ, розвалює армію. Саме чому це…?
От не лише, я думаю, що пов’язане з цими земельними ділянками, якщо це розвал армії.
Анатолій
Гриценко: Якщо Єхануров ще побуде кілька місяців на посту міністра
оборони, то років 7-10 треба буде після нього піднімати армію.
-
Запросіть у студію от дійсно мого попередника Олександра Івановича
Кузьмука. Ми з ним різні люди і в чомусь дуже сильно відрізняємося, але
в цьому наші оцінки співпадають. Якщо Єхануров ще побуде кілька місяців
на посту міністра оборони, то років 7-10 треба буде після нього
піднімати армію. І головне, що вбивається віра і мораль, військовий дух.
Просто
один з прикладів. Коли фіксувалися документально злочини, пов’язані з
хабарництвом, з крадіжкою майна, з крадіжкою з військової техніки,
відповідного обладнання техніки, яке продавалося офіцерами,
ґвалтування, побиття солдат офіцерами я як міністр приймав рішення
негайно і звільняв таких людей або позбавляв військових звань.
От
Юрій Єхануров, коли прийшов, якби він продовжив цю практику, то,
повірте, через півроку були б якісні зміни в моралі в армії. А він з
першого дня припини цю практику і тепер продовжують люди, які є
хабарниками, які є злодіями, служити в армії… (Скорочена версія. Повну версію «Вечірньої Свободи» слухайте в аудіозапису)
У Гриценок много эмоций и обид. Кто ему не давал "розбудовувати" армию в бытность Министром обороны. Тогда тоже бездумно сокращали так, что Бесарабия осталась не прикрытой. А на Буковине стоит слабенький полк. Сократили орган управления на Румынском направлении. А сейчас вспоминают об этом, когда Румыния открыла рот на Украинскую территорию. А ведь это было видно и раньше. Нету у вождей стратегического мышления. А возможно советчики так решили, а своего ума не хватило. Ну что же - скупой плотит дважды.
А если допустить, что всем этим процессом управляют не США, то предположения могут быть совсем иного характера :-) Например, стремление России создать гарантированные ею же газовые магистрали можно расценивать как обеспечение экономического развития НАТО. И ещё, участие РФ в НАТО-проектах и производство вооружения на экспорт по стандартам НАТО можно расценивать как прямое участие РФ в развитии структур НАТО.
Судя из трескотни оранжевых, никто проект конституции ПРиБЮТ в глаза не видел, кроме их самих. Но всем насаждается мысль, что это переворот. Если допустить, что всем этим процесом управляют США, то Ющенко и его окружение совершают подыгриш А.Гриценко, который машет своим вариантом конституции, как красной тряпкой. И тут ставятся две частные цели (США никогда не ставят одну цель): поднять рейтинг Гриценко и опустить его главных конкурентов. Главная же, стратегическая цель-сохранить оранжевых во власти, ибо только они могут втянуть Украину в НАТО, а это удар по России.
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи. [ Регистрация | Вход ]