Леонід Кожара:"Проголошення позаблоковості України – одна з ключових
подій двох десятиліть історії української незалежності у сфері
зовнішньої політики"
Виступ Леоніда Кожари на міжнародній конференції "Позаблокова політика України у європейському контексті", Дипломатична академія МЗС України, 12 вересня 2012 р.
Проголошення
позаблоковості України – одна з ключових подій двох десятиліть історії
української незалежності у сфері зовнішньої політики. Позаблоковість
була наріжним каменем, на який спиралася зовнішньополітична платформа
Віктора Януковича на президентських виборах 2010 року. Мені особисто
приємно, що цей пункт був виконаний у перші ж півроку його
президентського терміну. Позаблоковість не була лише обіцянкою Януковича власному електорату. Це було зобов"язання перед всією країною. Позаблоковість – одна з ключових тем, яка об"єднує весь український народ і не викликає жодного несприйняття у суспільстві. Давайте
подивимося: пройшло вже два роки з прийняття закону "Про засади
внутрішньої і зовнішньої політики". Згадаймо разом: за цей час чи хтось
із більш ніж 40 мільйонів українських громадян вийшов на вулицю із
плакатом "Вимагаю скасування позаблоковості"? Жодного протесту не було і
не буде. Український народ повністю підтримує цей курс. За
цей час немало критикували сам термін "позаблоковість". Насправді він
не має жодного стосунку до блокової політики. В українській мові він
лише відсилає нас до виключно важливого засадничого документа, на якому базується українська державність - Декларації про державний суверенітет. Поняття позаблоковості означає«невходження у військові союзи», воно вживається у міжнародній політиці і є одним із різновидів нейтралітету. Термін "невходження у військові союзи"вживається
або вживався у зовнішньополітичних документах таких європейських країн
як Швеція, Фінляндія, Кіпр. Крім того, Мальта визначає власну безпекову
політику як "нейтралітет, що втілюється у позаблоковості". Отже, неприєднання до військових союзів є шанованою, освяченою часом, істинно європейською традицією у сфері політики безпеки. Проголосивши позаблоковість, Україна потрапила у цілком пристойну компанію європейських країн. Позаблоковість
України була схвально сприйнята міжнародним співтовариством. Не існує
жодної міжнародної політичної заяви, в якій би яка-небудь країна
виступала проти позаблоковості Києва, або висловлювала жаль з його
приводу. А попередня політика, як відомо, закінчилася "холодною війною" з
Росією та розколом європейських країн у питанні членства Києва в НАТО. Не
справдилися панічні прогнози про те, що нібито позаблокова Україна
потрапить у якусь сіру зону. Насправді ж позаблоковість покращила
міжнародне становище України, вивіла країну з передового фронту
протистояння між Сходом та Заходом в дусі "холодної війни". Один
лише приклад. Із січня наступного року Україна вперше в історії головує
в Організації з безпеки та співробітництва в Європі. Це – і велика
честь, і одночасно велика відповідальність. Давайте
чесно спитаємо самі в себе: чи стало б це можливим, якби Київ
продовжував і надалі старий курс на входження до НАТО? Відповідь –
очевидна. Та й не відкриємо жодної таємниці, якщо згадаємо, що попередня
влада головуванням в ОБСЄ взагалі не займалася і навіть заявки не
подавала. Бо всі сили, як знаємо, були кинуті на отримання ПДЧ. Позаблоковість не позначилася жодним негативним чином на взаємодії України з НАТО. Україна
самостійно визначає параметри співпраці з Альянсом, самостійно приймає
рішення про участь у його військових операціях. Ми продовжуємо участь в
операціях НАТО в Косово, Афганістані та в операції "Активні зусилля" у
Середземномор"ї. З наступного року фрегат "Гетьман Сагайдачний" візьме
участь в операції з боротьби з піратством "Океанський щит". Візьмімо
лише 2010 рік – рік проголошення позаблоковості. У цьому році Україна
першою з партнерів долучилася до Сил реагування НАТО, першою з партнерів
започаткувала співробітництво з Альянсом з питань кібернетичного
захисту. Київ активно взаємодіє з НАТО щодо глобальних викликів безпеці,
і позаблоковість цій взаємодії не заважає. Один
з аргументів проти позаблоковості полягав нібито у необхідності його
закріплення шляхом надання Україні міжнародних гарантій. Це, до речі, не
є обов"язковим: дві північні країни – Швеція та Фінляндія – не входять
до військових союзів та чудово обходяться без будь-яких зовнішніх
гарантій безпеки. Але
якщо серйозно говорити на цю тему, зрозуміло, що будь-яка країна не
може вимагати гарантій безпеки від інших країн, з якими в неї відносини,
як кажуть, на "нулі". Проголошення позаблоковості призвело до значного прогресу і в питанні міжнародних гарантій. Вже
після 2010 року були підписані два важливі двосторонні документи:
Декларація про зміст українсько-російського стратегічного партнерства та
Спільна декларація про встановлення і розвиток відносин стратегічного
партнерства між Україною та Китайською Народною Республікою. У
першому документі сторони підтвердили відданість Будапештському
меморандуму 1994 року та відзначили, що "вибір України на користь
неядерного й позаблокового статусу робить важливий внесок у забезпечення
військово-політичної стабільності й зміцнення атмосфери довіри в Європі
та світі". У
другій декларації китайська сторона зобов’язалася "не застосовувати та
не загрожувати застосуванням ядерної зброї проти України як держави, що
не має такої зброї". Поза
будь-якими сумнівами, поява цих двох документів була б неможливою, якби
Україна не проголосила позаблоковість та продовжувала дотримуватися
попереднього зовнішньополітичного курсу. Сьогодні
всі визнають: ймовірність зовнішньої агресії проти України є вкрай
низькою. А згадаймо осінь 2009 року: скільки було політиків та
експертів, серед яких і ті, що сидять сьогодні у цій залі, які серйозно
обговорювали можливість "гарячих" військових дій між Україною та Росією! Думаю,
сказаного досить, аби зробити висновок про те, що в осяжному
майбутньому ніякої альтернативи позаблоковості України немає.
Позаблоковість становить міцну основу української зовнішньої та
безпекової політики на роки та десятиліття наперед. Продивіться,
будь-ласка, програми партій, які мають шанс пройти у нову Верховну
Раду. У жодній з них ви не побачити вимоги про скасування позаблоковості
або про відновлення курсу на членство в НАТО. Це вже не актуально. Якщо
б і знайшлась політична сила, яка б зважилася на подібну ревізію, народ
би її однозначно не підтримав. Зрозуміло,
що конкретне наповнення позаблокової політики України буде завжди
відповідати вимогам часу та конкретної міжнародної ситуації. І ми тут
розраховуємо на досвід наших партнерів – нейтральних та позаблокових
країн Європи.
Джерело: C I C S
|